2008-03-27

Pastasås på bräserad högrev

Jag fortsätter på min resa för att hitta hur man bräserar kött.

På Ica hittade jag skivad högrev, en skiva 4cm tjock.
Gjutjärnspannan åkte fram på högsta värme. När oljan i pannan var tokvarm la jag i min skiva högrev. Och halstra fyra minuter på var sida.
Sedan ner i glasform, på med timjan, salvia, salt. Och 1dl rödvin och stekskyn. Täck formen med alu-folie, in i ugnen tills den är 80-90 grader inuti.

Under tiden, skapa en sås-grund!
Jag skar ett gäng championer i skivor (7?) och brynte dem i pannan. (Varm panna, lägg ner ner skivorna. Låt dem ligga STILLA tills det börjar dofta om dem. Vänd och bryn lite på andra sidan. Hacka en lök eller två och bryn.
Jag hittade även en påse med färsk spenat. I med den med.
När spenaten hotade att bli stekt även den fick såsen lite vatten som vätska.

Ungefär nu började ugnstermometern att pipa så den åkte ut. Vätskan i formen (vin+vatten+köttsaft) åkte ner i såsen tillsammans med en del grädde.
Högreven skar jag sedan i bitar (tänk Biff Stroganof) och ner i såsen.

Låt det koka ihop nån minut. Och ät!

/L

Inga kommentarer: