2008-05-11

Långkoks-grillexpriment #1

Okej, nu har sommaren inletts. Det innebär att absolut krav på grillning.

Men det ska väl inte vara slutet var långkoken? Snarast en nystart!
Min plan var att koka kött i ugnen, och sedan bara värma dem och ge lite snygg grillyta på grillen. Fusk alltså. ;)

Jag hittade märgpipa på Ica. På fredagkvällen tog jag och skar ner de två 500g/styck skivorna i lite mindre bitar. La dem, lök, selleri i en form och in i ugnen på runt 80. Sen gick jag ut och svingade en bägare med mina vänner.
När jag kom hem till slut och tog ut formen såg det ut såhär:

Knappast något som får en att tänka på grillning.
In i kylen över natten.

Dagen efter var grillningen.
De kokta köttbitarna åkte ner på grillen.
Efter en stund började bitarna se lovande ut.
Glad grillmästare i aktion.

Och det blev ganska ok.
Märgpipan kom i 3cm tjocka skivor. Jag hade delat dem på mitten för att minska behövd grilltid. Det var nog dumt, de gjorde att bitarna han torka lite mer.

Nästa gång ska jag ta en tjock skiva, och ta den varm från ugnen till grillen, så man bara vill få ytan.

/L

Inga kommentarer: