2008-07-15

Första gotlandsbrödet

På Gotland!

Sitter här i fasters stuga ute på Sudret denna vecka.
Och jag har ambition att det ska bakas. Det finns ju tid att låta degen jäsa medans man är på något upptåg.
Utomhus-köket blev ganska belamrat när jag packat upp alla saker jag tog med.


Jag gjorde en deg för hand framåt kvällningen, knådade den en stund, tills den kändes "lagom" sådär. Använde mest ggrovt Chapati-mjöl

("Chapatimjöl är Grahamnsmjöl där det grova skalet skiftats bort" som Orga kvarn säger på paketet) och en del rågmjöl. Sen kunde man gå ner och sätta sig på stranden och titta på vågorna.

På morgonen var det utbakning, en snurrad baguette och två limpor. Jag försökte skära snygga snitt i dem, man jag har inte lärt mig finesserna för hur man får till det egentligen. Ingen snyg uppsprickning alls. Jag antar att det inte hade fått efter-jäsa tillräckligt innan jag stoppa in dem i ugnen.

Kanske inte så stor, men ugn!


Bröden såg ganska snyga ut. Jag hade använt det grova Chipati-mjöl till utbakningen också. Det kändes. Det gav en grov ytstruktur när man tog i brödet.

Ganska saftiga bröd. Vad goda även till frukost dagen efter.

/L - utomhus med sikt över havet

Inga kommentarer: