2008-08-31

En glass i Florens

Jag hittade en bild jag tog nere i Florens som jag glömde skriva om.

Jag hade en dag för mig själv i Florens. Det är något jag vill rekommendera alla. Då jag redan har varit där och "sett stan" kunde jag driva runt och titta på turister. Sitta en stund på ett litet kvarterskafé där alla kände alla. Sånt som man missar om man följer en turistguide helt enkelt.

En sak var dock svår att hitta. Prisvärd glass.
I turistkvarteren finns det visserligen glass. Mycket glass. Turistig glass.
Alla glass-ställen slåss om att visa att de har flest smaker. "Produzione propria" står på många skyltar.
Men det känns ändå som syftet är att vräka ut glassmängder till turisterna. Och turister är ju inte priskänsliga. Det dyraste jag hittade var €8 för en "coppa media".

Sen när jag gick från mitt hotell på kvällningen upptäckte jag att baren brevid hade glass. Visserligen köpt från fabrik, men bra klass ändå.


Jag är fortfarande imponerad av italiensk glass. Varför säljer man inte sånt här i Sverige?

Det vit-gula är "crema". Alltså icke-smaksatt glass. (inte samma sak som vanlij!) Den får sin gula färg från de ägg som är med i tillverkligen av bra glass. Smaken var milt med viss ton av ägg-toddy. (På ett bra sätt.)
Den vita "limone", citronsorbé hade en frisk lite söt citronsmak.
Och den mörkare jordgubbsglassen var gjord på jordgubbar som varit frysta innan de blev glass. Den hade en tydlig ton av "frysta-tinade" jordgubbar.

Gott.
Men som alltid tar båda glassar och resor slut.
I bästa fall lämnar de ett minne efter sig att värna.


/L

Inga kommentarer: