2008-08-17

Hollandaisesås

Idag har jag gjort hollandaisesås!

I lådan från Årtiderna fanns en burk hari covert, eller gröna bönor som det heter på god svenska. Brukar man inte ha hollandaisesås till det?
Och ryktet säger att det skulle inte svara så svårt, egentligen.

Principen var ganska enkel. Blanda ägg och olja, värm tills det börjar tjockna.

Jag fräste lök, dragon och persilja. De fick svalna lite.
Jag knäckte två ägg i pannan satte på värme igen. Och sedan rörde jag.
Och började hälla ner olja, i en tunn stråle. Medans jag fortsatte röra.

Jag vet inte riktigt hur mycket olja som jag använde, antagligen ½-1 dl.

Efter en stund började man ana att det skulle tjockna.
Fortsätt röra.
(Bönorna pocherar i bakgrunden.)
Efter en stund hade det blivit sås. Krämigt och bra.

Servera!

Såsen blev lite väl snäll. Den skulle haft mera kryddning. Mest uppenbart var att jag glömde citronsaften. Nästa gång jag kryddningen bli mer spännande, men det blir en nästa gång!

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

ho provato la ricetta: buona anche se i fagiolini nella foto sembrano un po' crudi