2008-08-09

Rågrikt bröd

Nu är jag tillbaka från alla mina matäventyr under semestern. (Jag har några bilder med hem från Italien, nått inlägg ska det nog bli.)

Nu har jag jobbat en vecka, och märkt att jag nästan inte har något frukostbröd kvar i frysen, det börjar bli tomt!

Så igårkväll satte jag en deg. Sådär 40-50% rågmjöl. Lite fullkorns-dinkel. Resten Labans vetemjöl.
I morse hade den jäst ordentligt. När jag gick och la mig nådde degen till överkanten på tejpen.
Degen var lite väl rinnig. De blev ganska platta saker. En "baugette" till vänster och tre bullar till höger.
Detta blev även premiär för min nya teflon-muffins-form. Små degklumpar hamnade ner i den oljade formen.
Bröden blev ganska snygga. Lite platta, men snygga.

Den platta "baguetten". En del trevliga hål.
Muffins-bröden började se lite lovande ut i ugnen.
Muffinsbröden ser verkligen ut som någon slags konstiga, nygttiga muffins. Är det mjöl eller "frosting" på?

Brödet smakade gott. Med en tydlig ton av surdeg och råg. Gott och murrigt.

/L - nu på en eeepc

Inga kommentarer: