2008-08-26

Vad man hittar i en (1) glänta

I söndags var jag och föräldrarna ute och åkte i bilen.
Vi stannade och tittade när vi utanför Ösmo såg en svamp vid vägen.

Den såg inget bra ut. Men jag gick in i skogen där. Jag såg en glänta som kändes värd att undersöka. 10 min senare kom jag ut men en full påse med Karl Johan! Jag uppskattade det till 4-5 kg.

Vi hittade inget mer på vägen hem. Men det var jag glad över. Det tog över två timmar att rensa svampen. Det blev 6 ollor, som den nedan.

Vi ville ha en pastasås för att bli av med iaf lite av svampen.
Jag började med att fräsa svampen. Efter en stund hade svampen släppt en massa vätska. Jag hällde av dem och sparade till senare.

Jag fräste två lökar i en panna. I den andra fick svampen fräsa ner tillsammana med rökt bog. (Konsum hade rökt bog i bit. Smaken var äkta, inte rökextrakt.)

En stund senare fick löken umgås med resten av såsen.
Efter ytterligare kokning hällde jag tillbaka svamp-vätskan och en del grädde. När pastan nästan kokat klart fick den omgås en stund privat med såsen.

Det blev bra också.

Jag provade att riva lite parmensan över pastan. Det blev faktiskt bättre så.
Det verkar vara en bra svamphöst!
/L

Inga kommentarer: