2008-09-21

Tomatkokta frikadeller.

Idag var det dags för frikadellar. Sådanna där bra, goda frikadeller som man kokar i tomatsås.

Först, köttfärs!

För att få lite söt-sur ton började jag med att hacka en ordentlig näve ättiksgurka.

En zoom på det. Man måste tänka på att det ska blir bra matporr.
Häll ner gurkan i en bunke, häll också ner en del koriander, en liten piri-piri. Och ett halvkilo köttfärs.
Forma till stora bollar.
Fixa en tomatsås att koka frikadellerna i.

En halvliter passerade tomat. Häll ner de kryddor som är dig kärast. Jag valde mer koriander, kardemumma, kanel, oregano till att börja med.
Dessutom lite fänkål och dillfrön ner i morteln. (Jag gillar det här fotot.)
Häll ner alla kryddorna i tomatsåsen. Och lite olja.
När det kokar ordenligt, lägg ner frikadellerna. Och på med locket!
Efter en fem-sex minuter (och ett par vändningar av frikadellerna) så börjar det se lovande ut.
Sen behöver man ju ha något till dem. Spontant säger jag att cous-cous vore bra.
Fast idag hade jag ett annat problem att lösa, i kylen hade jag helt enkelt för mycket rotsaker. Jag har inte klarat av att äta dem i samma takt som Årstiderna levererat dem. Så för att minska ner tänkte jag "rotsaker i ugn och pannbiff, typ".

Så, morot, rödbetor, potatis. Krydda med timjan och salt.
In i ugnen. Efter 15 minm i med lite lök också.

Det enda jag missade idag var att fota hur snyggt det såg ut på tallriken.

/L

Inga kommentarer: