2008-10-24

Höstkräftor

En blåsig och lite ruggug höstkväll letade jag mig in på Ica för att hitta mat för dagen.
Där inne i frysdisken hittade jag till slut mitt byte: ett paket kräftor.

Enligt paketet ska man helst låta dem tina 24h i kylskåpet.
(Tror inte det...)

Kräftorna hamnade i ett varmvatten i diskhop. (Det är bra att krätor levererar i en vattentät plastförpackning.)

Jag hade en idé om att aioli skulle vara bra till.

Så i mixern hamnade en liten gullök, två vitlöksklyftor, lite ättika/vinäger. Starta mixern. Två hela ägg. Starta mixern.
Lite inspirerad 
Häll i olja, i en smal stråle medans mixern blandar. Två deciliter kanske?

Ungefär nu är ett bra tillfälle att börja undra över varför blandningen verkar så rinnig.
Kom ihåg nu att en klassisk aioli/majonäs ska ha ägg-gulor, inte hela ägg...

Min räddningsaktion var att hälla ner hela blandningen i en kastrul, vispa medans det värms upp tills att börjar bli lite fastare.

Sen är det bara att äta. (Vilket, men tanke på att det är kräftor, tar ett tag.)


Trevlig helg
/L

Inga kommentarer: