2008-12-29

Grillad polenta

Idag provade jag hur det går att förbereda kall polenta, och sedan grilla på den före servering.

Steg ett är ju ganska grundläggande. Ta och koka 1 del polenta med 2-3 delar vatten. (Börja med 1,5 del, och rör i mer varefter.) Glöm inte salt
Många recept innehåller smör och/eller Parmesan. Jag skippade det idag, kanske hade det varit bättre med...



Efter en 15-20 min har polentan sugit åt sig all vätska. Lägg i någonslags "form" och ställ att kyla. (Jag tog en tallrik.) Nu på vintern är balkongen utmärkt för kyling.

Sen, senare när maten börjar bli klar, ta några snygga bitar av polentan och släng ner i grillpannan.
Se till att pannan är ordentlit tok-varm innan polentan åker ner, annars soggar den bara ihop sig. (Jag provade det först. Var tvungen att diska ur pannan innan jag kunde försöka igen.)
Sen är det bara att servera till ett bra köttstycke (som porterkokt brassato) eller något annat gott...
Det funkade, men det blev inte så snyggt som jag hade hoppats.
/L

Inga kommentarer: