2008-12-29

Hummus

För en tid sen fick jag ombedd att skriva ner mitt recept på hummus.
Jag var lite svävande på målet då, jag har ju inte direkt något recept, jag brukar "bara" göra hummus.
Hursom, på julafton plockade jag fram alla ingredienser.
(Okej, det är inte traditionellt, men hummus är jättegott till julskinka.)
Grunderna är:
Kikärter (5 dl sådär)
(Häll av spadet från kikärterna i ett glas eller nått sånt.)
Tahini (sesampasta) en generös sked, motsvarar nog 2-3 msk
Citronsaft
Olivolja
Kikärtsspad
Jag brukar dessutom ha i:
3-4 klyftor vitlök
persilja
ingefära
lite torkad koriander och lite spiskummin
Jag brukar börja med att släppa ner vitlöksklyftorna i den snurrande mixern.
Kikärterna följer därefter, tillsammans med tahinin.
Sen är det dags för resten; kryddorna, ingefäran.
Vid det här laget bordet det vara en torr men smakstark röra.
Häll i lite citronsaft, lite kikärtsspad (ökar på sältan), lite olja för att hummusen ska kännas rätt.
Häll i lite och smaka.
Häll i lite mera av något och smaka igen!
Om du håller på så för länge slutar det var gott, tricket är att ha i lagom mycket, utan att överdriva.

Om du får till något som känns lagomt är det bara att servera till skinkan. Eller hur du vill äta den.

/L

Inga kommentarer: