2008-12-05

Inte någon knödel

Francois-Xavier har en ganska rolig mat-blog. Han är den som mest fotar sin mat.

För en tid sedan gjorde han "knoedel". Grundreceptet var:
1 del mjölk
2 delar finhackad mjölk
5 delar gammalt torrt bröd
Och kanske lite ost. (Sådär 200g kvibille.)

I fredags försökte jag mig på min egen variant.

Så 200 g bröd i bitar:

Fräs lite finhackas lök.
Koka ihop med mjölk, lite grädde. Toppa med lite torkad svamp.


Sen häller man denna röra på brödet. Blanda i ett ägg, eller kanske två. Låter den suga i sig vätskan, tar officiellt sådär 30 min.


Och det är nu jag insåg att det nog av betydligt mer mjölk än det borde varit. Tanken var att man skulle göra bollar av klägget, och koka bollarna.
Inte en fet chans att detta går att koka utan att det blir någon konstig gröt.
Tid för en strategiskt reträtt.

Vått.
Tål inte kokning.
Innehåller ägg.
Hmm.

Stek!

 
  
För serveringen, toppa med lite mer riven ost.
 

Smaka.
Har du provat fattiga riddaren någon gång?
Fast utan salt?
Och ingen sylt till?

Det är en bra sammanfattning.
Vet inte om jag kommer göra om detta...

/L

Inga kommentarer: