2008-12-14

Uppkryddat dillkött

Jag hade en idé om dillkött igår.
Min teori var att dill var en smak som går att kombinera med grön curry.
Tänk på det. Grön curry är ju mest gangal, charlottenlök och kaffirlime eller limeblad  (förutom chili då). Borde fungera tillsammans med dill.
Det blir ju iof inget traditionellt svenskt dillkött, men antagligen gott.

Ta och fräs kryddorna i lite smör. Det stora fyrkantiga blocket är en bit fryst grön curry.

När hela rummet fylls av doften från curryn, ha i köttet, i grova rejäla bitar. (Jag hade hittat en bit högrev, men det mesta som låter gott fungerar.)

Jag lät kryddorna sugas in av köttet, med inte riktigt brynas. Sedan vätska.
(Det blev en skvätt vin jag hade kvar, och en halvliter vatten.)

I med en stor finhackad lök. (Jag skippade att fräsa löken först idag, den fick gå i rå och koka. Det gick bra.)
Och en 50g russin för att få den där sötman som dillkött brukar ha.

Morötter också.
Häll nu i dillen. Jag hade ett litet paket frusen dill som åkte ner, alltihopa.
Sen på med locket och gå och gör något annat en halvtimme-timme.
Kolla att köttet är kokt. Jag tog och provade med provnål.
Om man tycker att det är för mycket vätska kvar, ös ur köttet och koka ned spadet.
Alla recept jag hittade tyckte att det var viktigt, lika så att man ska reda av såsen. Jag nöjde mg med lite...

Sen är det bara att servera, kanske med lite nygjorda potatis-gnocci?
/L

Inga kommentarer: