2009-01-19

Gai Pad Grapao

I höstas var jag på en matlagninskurs där jag lärde mig göra thailändsk mat. Något som jag tyvärr aldrig orkade skriva om, men jag lärde mig en god maträtt, Gai Pad Grapao.

Så idag var jag suger på det när jag var på väg hem.
På Ica hade jag tänkt plocka upp kycklinglårfilé, men tyvärr fanns inte det så jag gick därifrån med en hel kyckling. Gai Pad Grapro ska ha "hacke-biff", finhackat kyklingkött. Alltså en hel kyckling att att förvandla till små, små bitar.

Efter en stund hade jag en smetig kniv, ett guckigt skärbräde och en sex hekto finfördelad kyckling.

Efter att ha tvättat händerna med riktigt mycket diskmedel så slutade jag vara "kycklig".

I pannan hamnade först en hackad chili, en riktigt finhackad lök (egentligen borde det varit charlottenlök, men, men). Jag hade en hel chili för att få lite bett i det hela, vill man ha mindre är del helt ok, smaken på rätten är egentligen kaffirlime (eller vanligt limeskal) och sweet basil (oersättlig)!

 
I hamnade även en finhackad citrongrässtjälk, tre hackade kaffirlimeblad. (En del hävdar att man har i dem hela och fiskar upp dem senare, men jag tillhör hacka-skolan.)


Under stekning. Efter en stund började kycklingen släppa vatten, mycket vatten!
Jag hade lite dumt thailändsk inspirerat hällt ner kycklingen i woken, men den klarar inte av tillräcklig effekt. Efter en stund hade den förvandlat sig till någon slags kycklingsoppa. Så fullt drag i stora stekpannan och ner med allt där.

 
I den soppan kan man lägga till sweet basil och lite korrianderblad. Lite risvinäger (fast citron-/limejoice skulle nog fungera också), sådär en matsked socker (coola matnördar har palmsocker, inte jag),
Men efter en stund började det hela koka ut, torka lite.
När kycklingen började få lite stekyta var det dags att äta.
Det var så gott att jag glömde fota resultat.
/L

Inga kommentarer: