2009-03-20

Skuren spätzle, inte äkta spätzle

Jag har gjort skuren pasta, inspirerad av den Spätzle jag ätit i Stuttgart. Man tar och kavlar ut pastadegen, och skär i tunna skivor. (Ungefär som tagliatelle alltaå, fast tunnare.)

Edit: Min vän Rainer meddelande mig idag att jag inte gjort Spätzle. Riktig Spätzle gör man från en mjukare, våtare deg. Jag har gjort smala, korta tagiatelle.
Jag ska försöka göra den riktiga grejen vid tillfälle.

(Det finns även en variant där man pressar pastadegen direkt ner i en kokande gryta, det får bli en annan gång.)

300g mjöl
2 ägg
1 tsk olja

Blanda allt, ha i lite mera mjöl om det känns vått/kletigt.


Kavla sen ut till lagom tunna skivor, 2-4 mm. Varje ark kan vara sådär 2 dm brett,
Vik eller rulla pastaflaket. (Mjöla lite mellan varven så att det inte kladdar ihop.)
 
  
 Skär sedan pastan i lagom smala skivor. Lägg pastarullen på skärbrädan, ta den stora kniven och skär.
  
  
 Lägg ner den skurna pastan i en bunke. Pudra över mjöl och blanda runt så det inte klibbar ihop sig.
  
Det som du inte 
  
 Den pasta som man inte äter upp kan man servera med lite bresato-sås.
(Bryn köttet hårt, hårt. Koka sedan 30-120 minuter i något med smak (vin, buljong, coca cola eller något annat roligt) Sen ser det ut som nedan. Skär i bitar, koka ihop till en bra pasta sås. Tillsätt kanske grädde eller lite tomatsås.)
  
 
Efter att att kokat ihop pastasåsen i pastan:
  
Den pasta som du inte vill äta den dagen, lägg i burkar och frys in. När det är dags att äta, häll ner den frysta pastan direkt i kokande vatten. Fungerar förvånandsvärt bra.
 
 /L

Inga kommentarer: