2009-04-19

Brasato på grillen

Härom veckan skulle jag göra brasato, inte direkt för första gången... [de andra gångerna]

Man bryner kött, kokar i någonting gott och så äter man.

Men av olika anledningar så brynde jag inte köttet i stekpannan denna gång, utan på grillen!
På något skulle skulle jag bryna köttet på grillen. Så jag behövde en elakt varm glöd.

Så glöd. Elda kolen, jobba med blåsbälgen. Hela tiden!
När jag hade fått upp en riktigt varm glöd, på med två tjocka skivor högrev.
Vänd sedan, och fortsätt bryna.

Och jobba hela tiden med blåsbälgen. De ska vara elakt varm.

Sen är det bara och ta in och koka som vanligt. Idag blev det äppelcider och enbär. I en dryg halvtimme.


Jag råkade koka köttet lite för länge, det blev lite torrt. Jag brukar skära köttet i bitar och vända tillbaka ner i såsen. (Såsen fick reducera lite medans jag skar upp köttet.) För att kompensera lät jag de skurna bitarna vändas runt i lite olja först, sedan i med såsen. Blev gott och saftigt.

/L

Inga kommentarer: