2009-04-19

ett ovanligt löst bröd


Samtidigt som jag gjorde i ordning surdegs-våffel-smeten så gjorde jag även en vanligdeg. Vetesurdegsgrund, vetemjöl en aning grovmalet dinkel. Allt mätt på frihand. Den fick jäsa som vanligt i lådan över natten. 
När jag efter våffelätandet på lördagen tog tag i degen upptäckte nackdelarna med min mått-aversion. Det var på tok för mycket vatten i degen. Strukturen påminde mest om halvstelnad omelett! Inte om något som skulle gå att forma bröd av.
Här håller på att desperat försöka vända in iallafall lite mjöl med spatel. Fungerar sådär. Det är fortfarande någonslags pudding, men sålänge den är mjöltäckt går det att hantera.


Nu fick jag den (o)geniala idén att göra ett korgbröd av det. Då får ju degen stöd av korgen.
Efter som det var lite fuktig deg kändes det bäst att mjöla korgen agresivt, så inget skulle fastna.


Den fick sen ligga och jäsa ytterligare ett par timmar. (Tills jag hade ork att slå på ugnen alltså.)

Den traditionella metoden att få det ogräddade brödet in i ugnen är:
   0. Varm ugn, varm plåt/stenskiva i ugnen.
   1. Vält varsamt ut brödet ur korgen på en bakspade.
   2. In i ugnen

Öhh. Fetchans att det ska fungera! Brödet var en pudding innan jäsningen, och efter. Så jag tog ut den varma plåten ur ugen. Vände korgen men en snabb bestämd rörelse uppochner på plåten. Lyft bort korgen och håll tummarna för att det mesta av brödet släppte från korgen. (En liten bit som efter viss tveksamhet släppte ligger ner till vänster.)

Tyvärr visade det sig att degen, nu när den inte hade stöd av korgen längre, ville rinna ut. Ner till höger ser man tydligt hur degen försöker erövra nya territorier.




From matblog_brod090418


Det färdiga brödet blev en riktig diskus. 3 dm i diameter, 4 cm högt. Det fina mönstret som jag hade tänkt att få av korgen försvann nästan helt. Det ända som blev kvar var lite mönster i mjölet, inte i själva skorpan. Flopp. Jag borde nog hällt ner i formar egentligen. (Om man förvärmer vanliga brödformar kan man hälla ner degen i osmörjd form. Mitt första experiment här.)






From matblog_brod090418

Helt ok utseende inuti, även om det inte direkt är imponerande.







Dags för middag. Lammstek i skivor, sallad, cumberlandsås och färskt bröd...




... ger utmärkta stek-smörgåsar!






/L

Inga kommentarer: