2009-04-15

Piroger

Vi ska ha pub på jobbet på torsdag. Det brukar vara en massa öl, och en hel del varmkorv, kokt wienerkorv. Personligen är jag inte så förtjust i varmkorv.
Vi turas om mellan avdelningarna vem som anordnar, denna gång är det vi.

Efter en del funderade kom jag på att piroger var ett bra komplement till korven. Det går att göra i förväg. Det går att äta utan redskap.

Så. Piroget består av tre grundläggande steg:
Deg, innehåll och utbakning.

Deg
Först gör man en jättestor deg, eller snarast två degar eftersom bunken inte klarar mer än en liter degvätska i taget.

700g vatten
1kg mjöl
25g jäst
2 tsk salt
5cl olja


När du gjort en deg, häll ner i jäsbunken. Sen gör en till, och låt dem jäsa ihop. Tills de nått dubbla, eller tre-dubbla, storleken.


Innehåll
Köttfärsröra var planen. Det ska vara en ganska torr röra. Så att pirogerna inte kokar igenom.

Fräs två kilo köttfärs. Jag stekte ett kilo i taget.

Och så lite lök så klart.
Krydda med vad som känns roligt. Lite mynta, salvia, kanel, korriander kändes lagom orientaliskt.

Några hackade morötter och en åttondels rotselleri hjälper antagligen...

Utbakning
Ta en liten degbit och kavla ut. Lägg en liten hög köttfärs på degen. Vik över och fäst ihop.

När man vikt ska man försegla pirogerna. Först knycklade jag kanterna som nedan.

Men efter ett tag bytta jag till "övervikning". Man börjar i ett hörn. Vik över första biten, andra, osv. Sen har man en ganska läckfri kant.

När pirogerna är klara och svalnat ute på balkongen kan man påsa dem. Och lagra i frysen tills det är pubdags!



/L

Inga kommentarer: