2009-06-21

Elgrillen på balkongen

Elgrillen har sina tydliga nackdelar.
Den har låg effekt (2kW) så man kan inte grilla en blodig biff. Jag har provat. Det blir en biff som är grå både på ytan och inuti.
Eftersom man inte eldar något, blir det ingen god röksmak på maten.

Röksmaken kan man delvis kompensera med "rök på flaska". Jag har också fått tips om att låta en kvist färsk rosmarin rostas bredvid maten ska fungera, ska prova vid tillfälle.

Elgrillen har sina riktiga fördelar också, den kan hålla konstant värme länge, länge. Så all mat som ska långsam-grillas fungerar bra.

Till lunch idag hade jag kvar ett paket av den industitillverkade italienska salsiccian. Och den skulle grillas.
Jag penslade på en blandning av rökarom, svartvinbärssaft (smak och socker) och fisksås (smak och salt). Sen på grillen. Efter en stund fick korven sällskap av ett par långsmala paprikor (sådanna som säljs som "turkisk paprika").

Sa jag att gillen är långsam?
Det var bara att sitta där på balkongen, i solen och vänta. Varje kvart, sådär, penslade jag på mer vätska. Sen fick man läsa bok och vänta igen. Efter en knapp timme såg korven bra ut, så det blev lunch. Paprikan hade nog blivit bättre om de hade varit en varmare grill, nu var den egentligen kokt. Fast det var gott, det med.








/L

Inga kommentarer: