2009-06-20

Grillad, nej rökt lax

Idag var jag och besökte mina föräldrar. När tiden började lida framåt började vi fundera kring vad vi skulle äta till middag. Mamma skulle grava en bit lax. Den främre, frinare halvan brukar hon ta och grava. Så vi hade en halv laxsida över. Ugnssteka? Nej, det låter ju inte så roligt.

Då kom jag ihåg något jag var med och gjorde till en fest en gång. Grillade hela laxsidor.
Så reprisdags!

Man ska alltså grilla laxen, bara på indirekt värme. (Lite mer om indirekt grillning.)

Vi drog igång grillen. När det började vara bra glöd spred jag ut den. Och la dubbla lager aluminiumfolie över, för att minska den där direkta värmen.
Ovanpå folien la jag ett lager friska gröna blad. (Jag klippte från en alm som inte skulle växa i häcken.) Bladen hade två funktioner. Dels svalnade fukten från dem av glöden, dels gav de ifrån sig en massa rök som smaksätter laxen. 
Skinnsidan oljades. Ovan sidan fick en hemgjord glaze på socker, dragon, mynta och rosmarin. (Om man låter torkad rosmarin få koka lite i vatten blir den nästan som färsk.)
På med locket!
Enklast är att använda den digitala stektermometern och vänta på att den når sådär 55-60 grader.
 
/L

Inga kommentarer: