2009-07-19

Kantareller!

Efter att ha läst om att det finns kantareller, nu efter regnen, i skogarna. Så idag tog jag och åkte ut i skogen. Till backar med ek och hassel. Det borde väl vara rätt?
Och det var det. Vid kanten av några åkrar under några ekar; där! Där under gräset! Det är något gult-blekt där!
Och sen började det.
Jag började se svampen. Svampsinnet vaknade.
Efter en stund hade jag samlat in ett halvkilo kantareller, och en ganska okej Karl-Johan.

Jag fin-skivade Kallen och en del av kantarellerna. Ungefär lika delar. (Resten av svampen hamnade i frysen.)
 
 
Först hackade jag en lök och fräste lite lätt. Sen åkte svampen i. Eftersom den var så mycket skär-yta på svampen släpte den en massa vatten. Så det tog en stund att koka bort.



Sen när svampen börjar blir lite fräst, tillsätt grädde, mjölk och vatten för att få till en lagom stuvning.

Kanske servera till en biff?


Den finskivade svampen hade en massa smak, men lite mindre "svampkänsla" än svamp i större bitar. På gott och ont.
/L

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmmm kantarellisar gött gött! Kanske ska ut i skogen ja me och leta efter dom små godingarna.