2009-09-10

Kändisbröd

För drygt två veckor sedan var jag på Smaklustveckan i Tanto. Där var Martin Johansson, Bröd-Martin. Han pratade en stund, bakade bröd. Och delade ut surdeg! Jag fick en liten burk.

I helgen fick jag tillfälle att baka på den.

Jag gjorde en traditionell poolish. Surdegsbas, rågmjöl och vatten, blandade till samma struktur som pannkakssmet.


Denna dag var det även premiär för min nya effektregulator till gamla trotjänar hushållsassistent. Eftersom min Elektrulux Assistenst från 50-talet har en (1) kontroll. En spak med två lägen, full fart eller ingen fart alls. Kjell och Co har en effektregulator,

En liten låda som tar 230V in (den ena vita sladden), och 230V-0V ut (den andra vita sladden, beroende på hur man vrider ratten. (Går att ana som en liten svart plipp längst ner i bild.) Nu hade jag helt plötsligt inte bara full fart, utan även lagom.

Jag gjorde en deg på, sådär, 1/3 rågmjö och 2/3 vete.

Som fick jäsa i en låda.

Och efter bara fyra timmar såg den såhär imponerande ut.

Så, utbakning.
En limpa och ett antal små bröd till frukost.
 
Brödet var ganska okej, men lite snällt på något sätt. Jag tror att jag lät det gå för lite i maskinen, att det borde fått mer knådning.
Fast limpan blev ju ganska snygg. Den snitten jag gjorde (2-3 cm djupa) blev ändå ganska grunda när brödet svällde i ugnen.
 

Fast nästa gång ska jag knåda bröder bättre, så det blir godare.

/L

Inga kommentarer: