2009-09-13

Rådjuresbullar

Idag gick jag på djupdykning i affärens köttdisk. Efter att ha irrat runt en stund hittade jag köttfärs, rådjurs-köttfärs. Det skulle bli köttbullar, ungefär som de på vildsvins-köttfärs för ett par veckor sedan.

Så jag ställde mig och trillade köttbullar. Jag hade tänkt på att rådjur är ganska magert kött, så jag hällde i en extra dos fett, ungefär en halvdeciliter flytande margarin. Och lite ströbröd så att inget fett skulle kunna rymma. Dessutom, som krydda, lite balsamvinäger, salt och timjan.


De blev först brynta dem i traktörpannan, sen åkte hela pannan, med lock, in í ugnen för att bli klara där.



Sen servera med något gott. Till exempel pasta och en zucchini-trattkanterellsås.


/L

PS. Köttbullarna var väldigt goda, men lite torra. Antingen hade jag för lite extra fett i, eller så är det enkelt att fick de ligga för länge i ugnen. Men nästa gång ska jag nog försöka tillsätta lite extra fett för säkerhetsskull. Kanske finhackad bacon?

Inga kommentarer: