2009-10-15

Svamppasta

Ibland förpliktigar Ica. Ställer krav på mig med sina råvaror.

Den här gången var det Icas köttdisk. I helgen hade de fått ett parti kalvkotletter. Fast det var antingen för små eller för stora förpackningar, så det fick vara.

När jag passerade idag hade de skurit några nya skivor av den där kalven. Två stora kotletter. Den ena hamnade i frysen, den andra i min mage.

Trattkantarell och zucchinisås brukar vara en bra kombo till en köttbit.

Medans en näve trattisar blöttes upp i vatten tog jag min zucchini. Idag provade jag att använda mandolinen på zucchinin. 6-7 cm zucchini, skiva i drygt 50 skivor.

Så först kan man fräsa zucchinin i en generös dos olja, som fått umgås med lite grovmald chili.



Sen när zucchinin fått svettas en stund i oljan i med svampen och vätskan. Koka bort lite och sedan i med en klunk grädde eller två.



Sen är det bara att vända ner pastan, och låta den koka in. Nu har man en pasta som smakar trattkantareller och zucchini



Sen är det bara att äta, med kotletten.

/L

Inga kommentarer: