2009-11-02

En vanlig thaikyckling

Jag har hittat en videoblog som jag följer
http://www.youtube.com/user/PailinsKitchen

Idag blev jag inspirerad att göra kyckling i kokosmjölk. Som "vanligt" egentligen.



Jag hällde en halvliter kokosmjölk i en kastrull. Enligt Pailin ska man koka kokosmjölken tills den separerar. Vilken inte hände dom tio minuterna jag orkade vänta. Så jag användes hennes alternativa metod, man fräser curryn i olja, får ut smakerna i oljan. Och häller ner det i kokosmjölken.

Jag hade en liten bit vitkål i kylen, så den fick åka med i grytan. Tillsammans med ett par finskurna morötter. Och två hela Bird Eye Chili, i bitar. (Jag har en gammal burk Bird Eye Chili som jag fick av en vän för ett tag sedan. Den har tappar mycket i styrka sedan dess.)



Galangal är en viktig krydda. De brukar vara lite svåra att lagra färska, så jag har mina i frysen. Idag provade jag att skiva den med min kära mandolin. Väldigt jobbig, men tunna, snygga, skivor blev det.




Och dessutom fyra finhackade blad kafir lime.

Jag fördrar att fräsa kycklingen (1kg). Det är inte traditionellt thai (tror jag), men det lite extra smaken gillar jag.

 

Sen fick allt koka ihop en stund, medan riset kokade.
 


 


 

Och chilin hade verkligen tappat smak. Den var lite småstark.
Fast när jag använde den första gången gjorde jag en tomatsås kryddad med en chili, utan frön. Eftersom det bara var ett tunnt lager sås på pizzan gick den att äta, men det brände lite på tungan.
Nu, 1½ år senare, två hela frukter och "stark", men pappa hade ätit curryn. Någon som vet hur man bäst långtidsförvarar chili? Eller ska man helt enkelt konsumera den snabbare, så den inte blir gammal?

Hursom
/L

Inga kommentarer: