2009-11-28

Tina köttbullar

När jag var liten hade mina föräldrar regeln att jag var tvvungen att prova all mat. Och om jag efter att provat inte gillade det så var det kunde jag få köttbullar istället.
Jag tror det var en bra idé. Jag vågade prova lite mera ny mat, eftersom jag visste att jag kunde retirera till de trygga köttbullarna om jag blev skrämd. (Jag ska väl inte säga att alla middagar var lugna och utan konflikter kring maten, men jag tror att de var lite bättre iallafall.)

Ett problem med att tina köttbullarna är att det kan bli lite torra om man tinar dem i micron. Jag hade några rådjursköttbullar i frysen. Rådjur är ju ganska torra till att börja med.








Så jag hade en idé. Frikadeller blir ju lättare saftiga eftersom de kokas i vätska.
Och planen var att ha ris till köttbullarna.

Kan man tina köttbullar ovanpå kokande ris?

Så först tina köttbullarna lite, bara lite.
Sen lägger man dem ovanpå det kokande riset de sista fem minuterna sådär så får de ång-värmas den sista lilla biten upp till varmt.




Jag råkade värma köttbullarna lite för mycket först, så det var ganska så varma. Så att värma dem ovanpå riset var lätt. Fast principen fungerande bra. Köttbullarna var ganska så saftiga.




Nästa gång ska jag bara värma dem lite först, innan ångkokningen.

/L

PS. Min kamera blev full idag. En halv GB mat-bilder sen slutet av augusti.

Inga kommentarer: