2009-12-15

Baguetteplåt

Jag slog till förra veckan och beställde en baguettplåt. Sån där vågad plåt så baguetterna inte tappar formen medans det jäser på plåten.

Jag hittade en men plats för fyra baguetter, behandlade med non-stick.






Jag hade gjort en poolish av vete-suren ett drygt dygn tidigare. Av den blev det en stor och fin vetedeg. Efter att ha jäst en dryg timme och en vikning:


Sen utbakning.
Det blev en "vanlig" rak baguett och tre vridna baguetter. Och dessutom ett drygt dussin styckbröd.


När jag tog ut plåten märkte jag att baguetterna hade fastnat.
Under jäsningen hade degen krupit ner i de små hålen. Och sen brändes de fast i ugnen. 
Jag fick ta en nål (en gammal trasig stektermometer blev det) och peta ut skorpan hål för hål.
Jag tror man ska lyfta och lägga tillbaka de jästa, ogräddade bröden innan man stoppar in plåten i ugnen.

Den "ovridna" baguetten skar jag några snygga snitt i. (Tredje uppifrån.)

Sen fick jag något ryck så även en av de vridna (andra uppifrån) fick snitt, tvärs mot vridningen. När den sprack upp blev det ett snyggt zick-zack mönster.

Baguetterna blev riktigt snygga. Fast lite, lite för torra. Ska ha lite mer vatten. Men det är ingen jag skyller på plåten...

/L

1 kommentar:

Unknown sa...

Une vrai baguette francaise! Mmmm très bon!