2009-12-21

Baked eggs

Igår råkade jag på ett bloginlägg från Mark Bittman, om "Baked eggs". Ägg i en ugnfast form.
Tricket är att man kan stoppa in saker som inte är ägg i paketet, ge det hela lite mer smak.

Smörj in en ugnfast liten skål, jag använde en av mina sopp-lejonskålar.



Lite ost i botten, ett ägg ovanpå.

Jag hade kvar lite trattkantarell-rödvins-sås i kylen.
Så jag la, ovanpå det första äggen, såsen, och sen ytterligare ett ägg.


Sen in med allt i ugnen, Bittman föreslog 190.5 grader (alltså 375 Farenheit) i 12 minuter (vilket skulle ge lite löskokta ägg).

Efter 12 minuter så var det fortfarande ordentligt lös, genomskinlig vita. Så jag väntade ytterligare 8 minuter.


Och 8 minuter var nog lite väl länge. Tempraturen hade puttrat upp till 83 grader. Siktet låg nog snarat mellan 67 och 74 (beroende på om man vill ha lös eller hårdkokt).



Efter att ha försökt äta med sked ut skålen gav jag upp, och serverade på en tallrik istället.





Det var gott, ganska lite jobb.
Men tog betydligt mer tid än "vanlig" omelette.

Klart värt att prova någon gång.

/L

Inga kommentarer: