2009-12-06

Misslyckats försök till Spätzle

Igår gjorde jag ett nytt försökt att göra Spätszle. Jag tror det förekommigt mer lyckade försökt sen historiens början. Men så här gick det här försöket.

Jag började med att kolla vad alla andra gjort, helst hela internet.
Jag hittade några bra referenser.

http://www.spaetzle.de/schaben.html
http://cook.dannemann.org.uk/sidedishes/spaetzle/
http://www.globalgourmet.com/food/cookbook/2007/black/spatzle.html

Den första länken var bäst, fast svårast att först (tyska), den sista var mest användbar.

Jag bestämde mig för propotionerna:
100 g vatten
1 ägg
180 g mjöl
och en generös dos muskotnöt.
















Det blir en kletig jävla smet med det receptet.

Så att använda elvispen lät som en bra idé. Jag gjorde en "välknådad" smet.



Sen skulle den kletiga degen ner i vatten. Helst skulle man en riktig "Spätzlepresse". (Bilden stulen från Wikipedia.) En sån ska jag plocka upp på nästa loppmarknad.


Men det "näst bästa" skulle vara en "big hole coleander", och ett sånt durkslag har jag.


Så man ska sleva ner den klump i durkslaget, trycka ner det med en slev, och allt ska vara bra. Men jag hade tydligen haft för mycket mjöl, för det varpå tok för segt för att jag skulle kunna trycka det igenom mitt durkslag. Det hängde ut 1 cm lång korvar från durkslaget, men jag kunde inte få igenom några långa pasta-strängar.

Så jag gav upp. Använde båda händerma och rev istället loss lagom stora klumpar som jag slängde ner i vattnet. En del blev ungefär som smala, smala strängar. En del andra var lite mer klumplkika.


Såhär såg mina klumpar ut i kastrullen. (Notera den stora oregelbunda klumpen i mitten av kastrullen. Inte smal och snygg som den ska vara.)


Varefter de konstigt formade pastaklumparna verkade färdigkokta fick de hamna ner i svampsåsen. (För att ha något att släppa ner den kokta pastan i hade jag en svampsås på gång, en liten näve trattkantarellsås i grädde.) Sen var det bara att servera med stekt kalv-kotlett.



Grymt gott
/L


PS. Resten av all pasta (man kan inte äta en middag med 280 g mjöl) är något att spara till nästa lunch. Jag tog en halvt paket bacon från frysen, en liten gullök och fräste. Sen ner med pastan. De stora bitarna skar jag först i små, smala bitar. Fantastisk brunch!

Inga kommentarer: