2009-12-30

Ost-omlette-sufflé

Idag fick jag en idé, en som jag trodde jag var först med i hela världen.
Jag skulle göra en omelette. Om man gör ett skum av äggvitorna, blandar i gulorna och steker. Då borde det bli något roligare, nästan som en sufflét.
(Nu i efterhand visar det sig att jag var inte först i världen, men vad kan man begära...)


Vispa vitorna hårda,


Riv lite ost. Jag hade en sula parmesan kvar. Den där hårda, jobbiga biten. Efter en match med mandelkvarnen blev det rivost.


Vänd ner ägggulor och ost. Och salt och peppar.


Häll ner smeten i pannan. Eller nej, häll är fel ord. Använd slickepotten för att få ut smeten ur bunken och smeta ut den till en någotsånär jämn sak.




Sen är det bara att steka på den lite lagom. (Jag hade på locket en stund i mitten, men mest utan.)





Det blev en ganska snygg omelette. Eller snarast, riktigt snygg.

/L

Inga kommentarer: