2009-12-22

Taylors and Jones Salciccia

Idag lyckades jag ändtligen styra min kosa bort till Taylor and Jones krypin på Hantverkargatan.
När man kom in var doften av kött det första man märkte. Inte den lite tråkiga, lätt härskna doften man ofta känner i en del charker, speciellt i trakten av köttsågen. Nej. När luktade den kött. Ungefär som om man skulle stoppa ner näsan i en bra biff och ta en djupt andetag.

Jag köpte lite av allt när jag äntligen kom dit. Ikväll provade jag salciccan.



Först brynte jag korven lätt.
Här utnyttjade jag att en rostfri form ovanpå en induktionshäll går utmärkt att steka i. Även om det lätt bränns fast, inget "non-stick" där inte.


Till detta trodde jag att polenta skulle vara bra. Italienskt till italiensk korv.
I woken hamnade 1 del polenta 2-3 delar vatten. Lite rivost. Mejram och en aning chili.


Det fick koka ihop en sådär 5-10 minuter och sedan hamna i en form, i ugnen på 175 grader.


Fast bara korv och polenta blir väl lite tråkigt. "Sås ska det vara!". Rödvinssås idag. Efter att läst LFWs om sellerins funktion i en buljong kände jag mig tvungen att ha både lök och finhackad rotselleri i.



När väl löen och rotsellerin fräst ihop, häll på en dos rödvin, sådär en deciliter. Och salt/buljong såklart.

När det kokat ihop lite, häll ner en ordentlig skvätt grädde, kanske nära en deciliter.

Efter ett tag i ugnen (kanske 10 minuter?) så börjar korven bli klar. Mina var 74 grader enligt termometern, vilket är väl genomstekt fläsk.



Sen är det bara att servera polentan, korven och såsen.

Och bli stamkund såklart!

Smaken?
Den var ganska finmalen. Inte riktigt vad jag förväntade mig, inte riktigt vad jag är van vid från korvar jag ätit i Italien. Dom brukar bara lite grovmalda. Det en här var finmald med lite vitvin, så visuellt och "mouth feel" kändes lite som tysk Weißwurst. Fast kryddningen var med traditionellt italiensk med fänkål. God!

Rekommenderar och ser fram emot de andra korvarna som är kvar i kylen. Inklusive lite prinskorv "med prickar".

God Jul
/L

Inga kommentarer: