2009-12-24

Taylors and Jones Wild Boar

Jag forstsätter med min Taylors and Jones special. Näst sista avsnittet i denna mini-serie är vildsvinskorven "Wild Boar with Juniper berries and Port Wine".



Hittils i veckar har det varit helstekt som gällt, det gick jag ifrån idag. Jag skar korven längsled. Det visade sig att den inte var som "fast i köttet" som vanlig svensk korv. Snarast en vår smet som hölls samman av korvskinnet. Hade jag använt en smalare kniv hade det kanske gått bättre, nu slet jag sönder den stackars korven i fem bitar, inte de två som planen sa.

Det hamnade i en panna och bryntes.


Sen skulle dom hamna ner i en tomatsås för at koka klart.

Jag började tomatsåsen med att skiva och bryna championer bryna ganska hårt). Stekta champoiner såhär i en sås ger en väldigt massa "svamp"-smak, med lite jobb.


Championerna hamnade sedan ner i lite tomatsås som jag hade i frysen.

De hela kokade ihop riktigt lovande tillsammans med korven.




Till detta skulle det vara gnocchi, vanliga enkla köpe-gnocchi.
Jag har läst någonstans att man ska koka tills degklumparna stiger upp till ytan. Medans andra säger koka tills gnocchina försöker fly. Jag tillhör den senare skolan.


Sen är det bara att låta gnocchin träffa såsen. Vända ner och koka ihop lite.


Servera!


Njut!


Korven smakade intensivt vilt, eller kanske snarast vilt!
Om jag inte visste ingredienserna skulle jag nog chansa på med vanlig köttfärs med små, små bitar av lever nedmalt. Smakintensivt, gott.

Så i efterhand tror jag inte att den söta ihopkokta tomatsmaken var den bästa till. Dom giftte sig aldrig riktigt utan det var mest en god korv, med goda gnocchi. Fast två olika rätter, på samma talrik. Så jag måste nog köpa en till korv vid tillfälle, och göra nya försök.













/L

Inga kommentarer: