2010-01-19

Pasta med blåmusslor

På Konsum idag hittade jag färska blåmusslor. Men pasta och vitvin var planen.

Någonstans på vägen hem klarnade mina idéer lite. Man borde kunna sno lite idéer från Clam Chowder. Musslor, vin, bacon, lök och lite grädde helt enkelt.


Först fräsa fläsket lite.


Sen ner med ett par grabbnävar purjolök.


När väl det börjat fräsa ordentligt, ha i lite rotselleri också. Det är aldrig fel.


Och vinet så klart! (Kanske lite persilja också, om du har någon hemma och kommer ihåg.)

När det börjar lukta klart, häll i musslorna. Och på med locket.



När musslorna börjar bli färdigkokta och öppna sig rensa dem. Ta en sked med musslor till fat A. Se till att de ligger så att vätskan rinner ur, de som har vätska i sig kommer rinna varmt på dina fingrar. Plocka en, skopa ut med en sked, eller ett musselskal.
När faten är tomt, ta några till. Såhär hinner de svalna lite innan man iaf innan. (Jag antar att riktiga macho-kockar tar musslorna direkt ur den kokande kastrullen. Jag kan leva med att vara lite mindre macho och ha lite mer hela fingar.)

Nu är musselsoppan klar. Fast till pastan vill jag ha den lite fastare. Så något måste ta hand om vätskan. Gammalt torrt bröd t.ex. Det suger vätska ordentligt. Hacka det i lagom små bitar och släng ned i kastrullen. Det suger i sig vätskan och skapar små mjuka saftiga bitar.


Och så fick pastan komma med i kokningen också.

Servera!




Njut!
/L

Inga kommentarer: