2010-02-22

Ett grahamsbröd

I fredags gjorde jag en deg på min rågsurdeg.
Poolishen fick ett par-tre timmar att starta och börja bubla till sig.
Den såg lovande ut. Dags att göra en deg!

Proportionerna (inkl surdegsgrunden) blev nog 20% råg, 40% graham och 40% vete. Hur vattenhalten var vet jag inte exakt (mätte inte). Det blev hursom en ganska fast deg.



Sen fick den jäsa över natten.
Jag har hittat ett bra, kallt ställe såhär års vid balkongdörren. Det är ett litet drag där, så tempraturen är nog någonstans 12-15 grader just där.

Så nästa morgon hade den växt till sig en bit.

Utbakning blev den "bearbetslösa" varianten. Häll ut degen, skär upp en lagom bit och lägg på den rykande heta plåten.


Jag har börjat skära i bröden numera. Djupa, modiga snitt.
(Och ja, den bortersta blev lite misslyckad.)

Sen in i ugnen på högsta värmen. Jag brukar normalt låta tempraturen gå till 98 grader. Fast då såg bröden ganska tråkiga ut, så de fick några minuter till.
 


Kan t.ex. serveras till fräst lök och selleri, ägg och bacon. Med kaffe såklart, annars är det inte bruch.

/L

Inga kommentarer: