2010-03-28

Sötpotatisklyftor i ugn

För en tid sedan fick jag en låda hem från Årstiderna. Om man beställer en låda från dem får man alltid några saker som man inte vet exakt vad man ska ha dem till. I den senaste lådan fanns det sötpotatis. Något som jag aldrig riktigt lärt mig hantera ordentligt.

Min pappa har ett smidigt trick för att snabbt göra potatisklyftor.
Skär klyftor, koka fem minuter. Olja, lägg i formen och in i ugnen sådär 15-25 minuter.

Jag tittade på sötpotatisen och tänkte att den nog inte behövde lika mycket tid, så den fick förenas rå med den blancherade potatisen. Sen fick allt åka in i ugen tillsammans med lite timjan.

Sen efter drygt 15 minuter var det serveringsdags.
Med en bra biff och lite selleri-tsatsiki blev det riktigt gott!


/L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har heller aldrig blivit kompis med sötpotatisen med det är nog läge för det årliga testet igen.
Tack för tipset!

Leif Lundgren sa...

Lycka till!
Vi har väl aldrig blivit riktiga bundisas, jag och sötpotatisen. Mer bekantas bekanta egentligen. Fast vi respekterar varandra och kommer ihåg att hälsa till respektive.
/L