2010-04-18

Kokta, grillade revbensspjäll

Jag hittade riktigt billiga tunnskurna på affären i fredags.

Så idag satt jag och funderade på vad man skulle göra av dem.
Efter att ha tittat på lite recept tyckte jag recepten på kokta, tjocka revbensspjäll med glazing verkade bäst. Jag hade visserligen tunnskurna, men det ska väl fungera ändå.

Så först kokar man revbenen. Ner i största syltgrytan tillsammans med lite vatten och salt. Tillsammans med några lagerblad. (Man ska alltid ha med några lagerblad när man kokar kött. Det bara är så.)


Sen får det småkoka lite, under lock, sådär 15 minuter. Eller om man börjar göra något annat så går nog 45 minuter lika bättre.

Medans det puttar är det dags att fixa till glazingen.
En halv burk passerade tomater, fänkol, chili, korriander, Liquid Smoke, lite Hoi-Sin-sås och allt annat roligt du kan hitta i skåpet.

Sen är det dags för grillen.
Pensla på en hel del av tomat-såsen.

Eftersom min lilla el-grill är långsam så har man gott om tid.
Ta på dig en varm fleace-jacka, knäck en öl och sätt dig till rätta.
Det är en central del av det hela grill-konceptet.
Annars kan man lika gärna grilla i ugnen, fast det berättigar inte öl dock.


Servera!
Använd resten av glazingen som extra sås.
(Det såg egentligen snyggare ut än vad bilden visar, jag skulle inte ha använt blixten...)

Köttet blev grymt!
Först välkokt och mört. Sen lite lagom uttorkat i grillen.
Helt klart värt att komma ihåg.

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Leif. Gott och kul tips.