2010-04-04

Pepparbiff

Härom kvällen hade jag kommit hem från affär och jobbet satt jag där. Med en biff i ena handen och absolut ingen inspiration i den andra.

Efter att ha rådfrågat internet lite visade sig att Andreas hade lite bra inspiration. Pepparbiff!

Som Anreas sa: "Svartpeppar och annan peppar som du tycker om. Kanske rosépeppar?"
Jag har ju szechuan peppar hemma!

Så jag satte igång mortlad både svartpeppar och szechuanpeppar. Sådär en tesked av varje.


Vänd biffen i pepparn.

Till detta gjorde jag en enkel rödvinssås-röra. (Fortfarande inspirerad av Andreas.)
Mjukfräs rödlök (med lite chili).
Låt ett glas rödvin koka in.
Jag fick för mig att lite grädde skulle vara bra, fast så här i efterhand undrar jag om inte utan hade varit bättre.


Sen när såsen börjar komma en bit på vägen, Stek Biffen!
Kom ihåg att man vill få pepparn "friterad", så var generös med stekfettet.

Servera och ät!

Den stekta pepparn blir lite mildare och sötare.
Gott.
Och szechuan peppar var en bra idé!

/L

Inga kommentarer: