2010-07-27

Grillad sichuan-kyckling

Idag har jag kommit hem från en vecka hos kompisar, med en massa barn. I morse vaknade jag av att ett barn skrek, innan jag hann somna om började ett annat. Hemkommen satte jag mig på balkongen en stund och nöjt av tystnaden (bara störd av svalorna).

Så idag satte jag igång och lagade långsam mat, utan stress, utan att någon blev grinig om maten blev 15 minuter sen.

Principen skulle vara styckad kyckling, rubbing med torra kryddor, på elgrillen.

I akt och mening förberedde jag först kryddorna.
Jag hade hittat att sichuan-pepparn skulle vinna på att rostas i en torr stekpanna tills den började "knäppa".

Sen är det bara att lägga allt i morteln. 2-3 msk rostade sichuan, 1 msk fänkolsfrö, lite korriander och en  birdeye chili (en gammal svag en...)


Lägg allt i en plastpåse, kryddor, kyckling och en generös dos ströbröd. Skaka. Låt ligga och vila 10-20 minuter så ströbrödet får suga åt sig allt ytlig vätska från kycklingen. Sen på grillen.
Fördelen med elgrillen är att den håller värmen ordentligen (även om det inte är alltför stor värme överhuvudtaget).


Efter 30-40 minuter (och ett par vändningar) börjar kyckligen se grillad, eller kanske snarast torr-rostad, nästan friterad ut.


Gott!
Fast omöjligt att hitta ett vin som matchar.
Jag tror mjök eller vatten hade varit bäst.

/L

Inga kommentarer: