2010-08-07

Fläskkarré gratinerad med spenat och kantareller

Under veckar har jag varit hemma hos föräldrarna och byggt bod. Det påverkar matlagningen.
Igår hade mamma hittat en hel fläskkarré som hade fått gå i 100º ugn tills fläskkarrén blivit 60º inuti. Sen hamnade den i kylen.

Planen var att idag skiva karrén, bränna på skivorna på grillen. Hux, flux har man fina, genomgrillade skivor fläskkarrén.
Fast den här karrén höll inte formen i ugnen, det såg snarast ut som en julskinka. Planen var sabbad, inga snygga skivor där inte. Nåväl, det problemet sparades till framtiden, bod-arbetet fortskred.

Sen under en vattenpaus sa mamma att hon hade en idé, skriva karrén, gratinera med kantarellsås. Och så säger hon lite "kanske så där italienskt, men spenat" lite ur kontext.

När byggandet för dagen var klart satte vi igång med maten. När jag frågade vad hon menade med spenat och möttes av ett "spenat tillsammans med kantarellsås, det går väl inte". Jag framhärdade att den kombinationen borde fungera. Så vi testade.

Efter en inventering i frysen hittade jag ett paket spenat anno 2007. En bra årgång om jag minns rätt. Efter lätt upptining och lite hackning hamnade den i pannan för fräsning, med en generös dos olja. (Lite generösare än jag tänkt mig, jag vänjer mig aldrig vid den stora flasköppningen på deras oljaflaska. Fast det främjade nog smaken.)

Sen veva ihop en enkel kantarellsås, i kylen fanns för-frästa kantareller (plockade på Konsum). Lite lök. Grädde. Ganska mycket mjöl, stabbig sås är helt okej i gratineringssammanhang.

Sådär, allt förberett! Fräst spenat uppe till vänster. Pannan ser nästan tom ut, men det är ett ungefär 2-3cm tjockt lager där. Kantarellsås övre högra pannan. Tunnskuret rosastekt fläskkarré på tallriken i nedre vänstra hörnet. (Köttet ska bli färdigtkokt i ugnen.) I kastrullen kokar potatisen...


Applicera ingredienserna i en ugnspanna, först spenaten, sen köttskivorna och längst upp kantarellsåsen.
(På bilden ser man spenaten bättre den här gången, fast kantarellsåsen har helt försvunnit i det vita, solbelysta övre högra hörnet.)

Nyss uttagen ur ugnen.

Serverad tillsammas med potatis och ett lättare rosévin.

Smakmässigt blev kombinationen mycket lyckad. Vi råkade, i vår iver att få lite snygg yta, låta den stå lite väl länge i ugnen, fläsket blev aningen överkokt och därmed aningen, aningen segt.
/L

Inga kommentarer: