2010-08-26

Korv som köttbullar

För länge sen, kanske mer än ett år sedan, såg jag på ett avsnitt av Jamie Oliver som tipsade småbarnsföräldrarna hur man enkelt fixar till köttbullar. Alla ni som tänkte “Mamma Scan”, ni har fel. Det var ju Jamie jag pratade om.

“Gå bara ner till den lokala slaktaren och köp några korvar. Sen är det bara att trycka ut korvfilén i små bitar rakt ner i stekpannan.”
Jag minns att jag tänkte att Jamie aldrig sett svensk korv. Eller försökt hitta en slaktare här i trakten.

Efter en diskution om köttbullar i helgen blev jag sugen på att prova Jamies lilla trick. (Jag tror att det här är hans orginalrecept.) Så jag tog mig en tur till min lokala slaktare, Latinamerikanska livsmedel i Hötorgshallen. (Lokal och lokal. Jag tror småbarnsförälder-tricket gick sönder ungefär samtidigt som tunnelbanan började rulla in mot stan.) Några timmar senare hade jag iallafall några choritzo och stod redo vid köksbänken.

I TV programmet hade Jamie nog en ganska lös, rinnig korv. Han skar bara att litet hål i korvskinnet och tryckte ut en kött-klutt, rakt ner i pannan. Riktigt så lös korv hade inte jag, jag skar korven i munsbitar, skalade av skinnet och ner i pannan.
Lite jobbigare, lite mindre klet.






Det fungerade faktiskt ganska bra. Eftersom korven var lite fast såg det ju inte riktigt ut som köttbullar, snarast som stekt korv. Men ytan blev bra, flera köttbullspoäng där.
/L


Inga kommentarer: