2010-09-29

Kycklinggryta med svamp, morötter och getost

Jag hade en idé om långkokt kyckling, och härom helgen fick jag tillfälle att testa mina idéer.
En kyckling, en gryta, fem timmar. Låter lovande?

Så jag styckade en kycklng, brynte och la i en stor gryta. Tillsammans med ett par lökar, några finhackade stjälkar selleri, lite osorterad svamp från frysen. Och så pieces de la resistance, morötter och getost!


Allt ligger och kokar, innan getosten.


Fräs kycklingen, löken, sellerin. En i tagen. Och sen också svampen och morötterna. Allt ska få för-gosa lite med fettet innan det åker i grytan. Först ett lager av morötterna i grytan, sen kyckling, löken, sellerin och allt annat. Någon vätska är bra, jag tro jag hade resten av en rödvinare, en ordentlig dos buljong och kanske lite mer. Så där så man kan se vätskan slicka kycklingbitarna. Dela getosten i små bitar och sprid över grytan. Lägg på locket och låt dem alla umgås och bli ordentligt intima.Jag gav dem alla drygt tre timmar att umgås, diskret som jag är. De fick ligga där, ostörda och rara i ett par timmar.

Precis efter att getosten åkt i.


Resultaten blev bra. Kycklingen var mör, kokt så att det gick att dra sönder med en gaffel, eller en smörkniv om det föredras. Morötterna och svampen blev helt gudomliga. Getosten blev betydligt diskretare än jag trodde.

Nu, den senaste helgen, fick jag en anledning att göra ett nytt försök, den gången med lammbitar. Då åkte getosten istället ner när det bara var fem minuter kvar till servering. Mycket bättre. Smaken blev inte utsmetat, utan man fick lamm+svamp-gryta och dessutom getost. Ungefär på ost på en smörgås, fast godare alltså.
Det var gott. Så gott att jag när jag blev mätt, var det med sorg i hjärtat. Det var så gott att jag inte ville att det skulle sluta. Jag ska nog se till att göra getost till en stapelvara hemma...



/L

1 kommentar:

Chezsofia sa...

Låter väldigt gott! Har alltid getost i kylen. Den gör underverk med den mesta matlagning ;-)