2010-11-29

Boylans Björkläsk - Birch Beer

Jag har börjat köpa Boylans läsk då och då. Lite udda amerikansk märke som sötar sin läsk med sockerrörs-joice, vilket ger lite annorlunda smak än den vanliga svenska metoden, socker.

För en tid sedan hittade jag deras Birch Beer i butiken. Björk? Björkläsk?
Jag vore ju inte jag om jag inte provade.
Först när jag öppnade flaskan kände jag en doft, en bekant doft. Lite varm, lite frän doft. "Liniment". Ni vet sånt där man har på musker som är irriterade.
Är det verkligen en läsk-smak?
Smaken? Smaken var, hmmm, söt. Lite knäck, "cane-syrup". Men det luktar fortfarande liniment...
Så efter ett halvt glas blev det slasken.

Jag antar det är en smak man behöver lära sig uppskatta.

/L

(Och apelsinen? Den har inget med saken att göra. Bilden behövde lite färg, helt enkelt.)

3 kommentarer:

Christel sa...

Sanslöst otippat. Vi testade samma läsk i går. Jag skulle vilja tillägga smakbrytningen Nyodex, alltså Apotekets gurgelvatten med jod. Det var med andra ord inte särskilt poppis hemma hos oss heller :)

Anonym sa...

Haha! Ja, nu var vi verkligen helt sjukt synkade. :)

Medhåll från mig med, absolut ingen succé och då har jag normalt inget problem med söta saker.

Vi var duktiga(tm) som bara köpte en flaska att dela på, eftersom smaken inte höll. Jag grämer mig mest för att jag glömde att testa den här gången också om det är skruvkapsyl (om man tittar på flaskans mynning så är den gängad).

/E

Leif Lundgren sa...

Galet synkade!

Själv kom jag ihåg att det var skruv-kapsyl när jag väl stod med öppnaren i handen. Så inget skruvande för mig heller.