2010-11-19

Produktprövning: Jamies spagetti

Förra helgen var jag på Det goda köket. Det var roligt.

I en monter hittade jag Toja Import, som tydligen gett sig på att importera Jamie Olivers mat-produkter. (Den mannen har sitt namn på det mesta matrelaterat nuförtiden. Snart kommer säkert brand:ade kylskåp och matbord också...)

I montern hittade jag hans spagetti, vanlig hedlig rak spagetti. För 15 spänn. Kändes värt att prova.



Så i veckan gjorde jag min vanliga Pasta Carbonara med dem.

  • Ta din bit rökta sidfläsk som ligger i kylen, skär av en bit och skär ner till små, små bitar. Ju tunnare desto bättre.  Fräs fläsket tillsamman med timjan och en aning, aning chili. (Jag har gått ifrån "bacon med rökarom" och börjat köpa basturökt gotlänskt sidfläsk istället. När man steker luktar det som om någon försöker elda en-ris, jag gillar det.)
  • När det börjar se lite fräst ut, halva och skiva en lök tunnt. Mjukfräs med sidfläsket.
  • Koka spagettin. När den är nästan färdig, ös ur, direkt med sleven ner i fläsk-fräset. Lite vatten följer med, men det gör inget.
  • Tillsätt lite en matsked grädde och kanske en dl mjölk, någon matsked i taget. Låt det nästan helt koka in. Vätskan kommer att reda sig själv till en sås, men utkokt stärkelse ur pastan.
  • När det känns lagom, ät!


Jamies pasta skulle kokas runt 8 minuter, vilket gav lite lagom halv-motståndig pasta. När carbonaran var färdig hade den mjukats en aning mer. Men fortfarande helt ok.

Summeringen blir helt ok, inte märkvärdig. Prisvärd.
Bättre en Kungsörnen, sämre än De Cecco. (Personligen anser jag att De Ceccos Spagetti No. 12 är den bästa spagettin. Bäst.)

/L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Random butik: Vi-butiken Matpressen på Rålambsvägen (http://www.matpressen.vi-butikerna.se) i Stockholm har en speciell expo-hylla med bara Jamie Oliver-produkter, rätt långt in i butiken. Tror de tog 19 kr för spagettin, vilket stämmer bra med min bild av Vi-butikerna. :)

/E

Anonym sa...

På mässan var.det specialpriser vet jag.