2011-01-06

Kalkonrester, cold turkey sandwich


Jul firade jag hos mina föräldrar. På juldagen hade vi besök, totalt var vi nio personer. Så vi skulle ha någon "jul-ig" mat, men inte för mycket jul. Kalkon. Väldigt mycket jul, men inte riktigt svensk jul, lagom omväxling.

Så på julaftonskvällen åkte en 3,5kg kalkon, med stuffing  in i en 75 graders ugn över natten. (I stekpåse alltså.) (De recept vi hittade hade alla bacon i sig. Efter lite diskussion abstraherade vi bacon till fett+salt+rök. Eftersom vi hade både religösa grisvägrade och njurförsvagade bland gästerna ersatte vi med margarin och efter viss tvekan ingen "liquid smoke", efter viss tvekan.
På morgon var den väl genomstekt. Väl genomstekt, köttet på en vinge hade börjat lossna och falla av... Kalkonen åkte ut ur ugnen och ut i vinterkylan. Med morteln som extra tyngd som skat-skydd.
När gästerna började anas på uppfarten trancherade jag kalkonen, la i en ugnsform. Eftersom den långsamtkokta kalkonen inte såg så rolig funderade vi lite på hur man kunde få den att se lite rolig ut. Efter lite diskutionen enades vi om pannering. Panko, paprika och mejram. In i ugnen med formen; låt köttet bli varmt medans du fixar till såsen och sånt.

Det var en lyckad middag, alla åt sig mätta men det blev ändå ett drygt halvkilo kalkon kvar, varav jag fick med mig hälften hem.

Sen på annandag funderande på hur man gjorde lunch av detta. Jag tänkte mig "cold turkey sandwich". Efter lite surfande hittade jag några recept, det mest lockande var att egentligen göra en "kycklingsallad" av, mest, kalkon, sellei, syltlök och majonäs. Fast majonäsen var ju slut och inte hade jag någon sylklök. Så jag bestämde mig för att istället ta hårdbrynt lök (lite bränd, lite crynchy), en aning stjälk-selleri, finhackad smörgåsgurka och smetana istället. 


En röra med allt (utan kalkonen) blev ett baslager, kalkonen ovanpå det och en aning cumberlandsås (istället för transbärssylten).
Perfekt "boxingday" lunch!
/L


Inga kommentarer: