2011-08-11

En röd bulgur

Såhär på sommaren cyklar jag för det mesta till och från jobbet. Det är trevligt. Man får en nivå av meditativ paus medans man trampar framåt. Ibland ser man något som fångar uppmärksamheten. Men dom andra gångerna får hjärnan rulla på fritt. Ofta fångas tankarna av vad jag ska göra när jag kommer till jobbet, eller vilka problem jag hade olösta när jag gick hem. Fast ibland tänker jag på helt, helt andra saker.

Idag tänkte jag på bulgur. När man köper en lunchsallad eller en wrap med bulgur är den nästan alltid lite rödfärgad. Fast bulgur är ju skalad, krossad vete. Vete är vit-gult. Hur kan det vara rött?
Ja, det var dagens tanke.
Väl hemma blev det lite surfande och det vanliga skälet verkar vara en aning paprikapulver och nån matsked tomatpure. Som i detta recept. Låter ju nästan enkelt. Och som bra inspiration för en middag.
Hacka ett ordentlig lök och fräs i en panna tillsammans med en aning chili. Kanske en hackad morot också om det låter som en bra idé. När löken börjar se lite blank ut är det dags att hälla ner bulguren så den kan bli lite brynt också. Efter att bulguren fått lite förstart är det dags för paprikapulver och en lagom dos tomatpuré.

När väl paprikapulvret verkar ha absorberats är det dags för lite vatten, och en buljongtärning. På med locket och vänta en 20-30 minuter.

Sen är det matdags!
/L



Inga kommentarer: