2011-10-17

Abborren simmar i saffran

På vägen hem häromdagen kom jag på vad jag skulle ha för middag.
I somras var jag och hälsade på Margit och Magnus Richtert på en oförglömlig grillkväll med hel entrecôte, revbensspjäll och kalvhjärta. Det var en mycket trevlig kväll med prat och träffa nya människor.

På vägen hem fick jag tipset att passera förbi växthusen.
Jag hittade några bra zucchini, en imponerande fänkol. Potatis som smakade. Verkligen smakade.

Jag har pratat om det förut, men nu var det det dags för resterna ur frysen. "Jag pratade även med öns officiella fiskade Fred som hade en disk där och fick med mig lite frysta abborrfiléer hem." Så idag var det dags att ge sig på fiskarna som simmat i frysen sen dess.

Jag hade en idé om att fiskarna nog gärna ville simma i saffran. Grädde och saffran.

I enlighet med det kloka talasättet "lök på laxen" så började jag men att skiva ett par trevliga lökar. Frästa tillsammans med först med chili, sen i med en påse saffran och lite dragon. (Det är ju ändå fisk vi har här.) När väl löken började verka lite "välfräst" åkte ett par klunkar grädde och en del mjölk ner. Tillsammans med salt och peppar och en aning blomkål jag hittade i kylen. Ytterligare lite fördröjning så hade vätskan börjat koka. Det var dags att laga mat!

Fram med en glasform, lägg ner aborrfiléerna, häll över den varma vätskan och löken. In i ugnen! Efter en 20-30 minuter börjar ytan på vätskan se lite lovande ut. Servera och njut.

/L





Inga kommentarer: