2012-07-07

Matlagning med förhinder

Det kommer nog mest bli en historia om frustration, praktiska problem och hur man löser dem.

För ett par veckor sedan stog jag och lagade mat. En helt vanlig söndag alltså. Plötsligt hörde jag ett ljud: knick. Jag tittade ner på spisen, det var ju något jag inte kände igen. Men den såg ut precis som vanligt. Såsen fortsatte puttra. "Jag ska titta på det där efter middag, när spisen är kall" minns jag att jag tänkte. Och med en trevlig måltid glömde jag problemet.

Glömde det alltså tills det var "spisdags" igen, alltså.
Någon dag tidigare har jag varit inne i Hötorgshallen och fått tag på en riktig skiva fläskkotlett. Ni vet, 3cm tjock, svålen kvar, nästan lika stor som en T-ben stek? Den hade fått ligga i salt-lake-marinad i kylskåpet två dygn och det var dags att få äta den. Dessutom hade jag fått en förkylning så jag förtjänade onekligen något extra. (Jag vet att det normala i det här läget är glass, men "jag" och "normal" ... Tja, jag vet inte.)

Glad i hågen hade jag förberätt tzatziki och nu var det dags för kotletten. Fram men en panna så vred jag om spisvredet.

Men, det händer ju inget. Om något missat det har jag en induktionsspis, Gorenje EI67321AX för att vara precis. När induktionselektroniken drag igång hörs ett svagt men omissbart ljud, nåstan fräsande. Men nu var det inte där. Till och med lysdioderna som säger vilka plattor som är på/av var svarta.  

"Säkringen" sa jag lite tyst för mig själv och vandrade bort till hallen och säkringsskåpet. Men dom var hela. Och hela resten av lägenheten hade ström. Sen märkte jag att ugnen verkade fungera, så strömmen måste ju vara hel. Efter ytterligare lite felsökning med hjälp av en skruvmejsel och en multimeter hade jag kommit fram till att strömmen verkligen gick från väggen in i spisen. En del sladdar gick vidare upp till "häll-delen" av spisen och det var 230V ordentligt på alla tre faser. (En sak jag insåg efter att ha skruvat isär spisen är designen. Det är verkligen en fristående ugn och en separat spishäll inbyggd i ett spis-chassi. Det skulle nog gå utmärkt att ta samma ugn och bygga in i ett skåp och samma häll i en bänkskiva. Men jag antar det är rimligt att återanvända samma design för fabriken.)

När jag väl insett att elmatningen fungerade tänkte jag det var dags att ge upp. Då är det nog något med datakontrollen och göra. Och data ska man skruva med, det vet man aldrig hur det egentligen fungerar. (Och jag vet, eftersom det är det jag jobbar med om dagarna.)

Nästa steg blev att ringa efter en reparatör. Jag hade lite strul förut, för två år sen, med en platta som var lite svårflörtad. Den ville bara värma dom allra bästa järnkastrullerna, dom som hade lite tunnare botten ville den inte kännas vid. Söderkyl tog hand om garantireparationen då, så de fick ansvaret idag med. I fredags kom en kille hem till och började titta på spisen. Han tyckte att det var ett besynnerligt fel där alla fyra spisplattorna slogs ut samtidigt, men ugnen fortsatte fungera. Speciellt som jag hade dubbelkollat elmatningen.

(Om ni ursäkter en liten utsvävning: Han, reparatören, klagade lite på dessa moderna spisar där allt är datorstyrt. Det fanns något visst märke där all styrning gick genom klockan eftersom man kunde få allt att starta på vid viss tid, eller stänga av sig när termometern säger att steken. Så om nätspänningen var lite dålig och ojämn kunde klock-delen gå sönder. Och plötsligt stod man där men en helt död spis. Jag reagerade lite på att han klagade på dessa moderniteter, jag tror han var under tretti. Det kändes som jag snarast borde klaga, fast jag hoppas jag inte blir så gammal på länge än.)

Nu gjorde reparatören det jag inte vågade, skruvade loss spisdelen helt och började titta på den. Vi hittade ganska snabbt en likriktar-diod som såg lite konstigt svart ut. Den och IC-krets, ni vet en sån där 6-benig svart kisel-fyrkant. Kretsen såg ut som om någon hade täljt bort toppen med en morakniv. Och toppen låg lös en liten bit bort. Minns ni "knick"-ljuden. Jag tror det var när toppbiten av IC-kretsen sköt sig loss.

Så ett nytt kontroll-kort är beställt och dom ska ringa och boka en ny tid när den kommer i lager.

Fast det här ska ju vara en matblogg, så jag tänkte prata lite om matlagning när man inte har spis. Jag har dock:
  • En fungerande ugn
  • En el-grill på balkongen
  • En lös spisplatta som jag råkade ha
  • En micro
Det går att laga med med detta, fast det blir lite annorlunda.

I veckan skulle gör salcicca con panna, korv fräst och ihopkokt med lite grädde, servera med pasta. Normalt brukar jag koka pasta på en platta, bryna den grovmalda korven i en stekpanna och fräsa löken i en tredje. Det funkade inte det när gången. Nödlösningen blev att först förvärma pastavettnet, bryna korvbitarna, när det de började bli klara i med löken och fräs den. I med grädde och när det är snart klart, ta bort den pannan, koka upp pastavatten igen och koka pastan nästan klar. Ös ner pasta i såsen och låt såsen bli varm och pastan färdigtkokt. Puh. Den gick men om något hade strular hade jag nog misslyckats.

En annan dag var planen mer rättfram. Pizza. Ugnen fungerade ju fortfarande...




Eller sjömannsbiff. En bit flankstek, bacon , lök och ett par flaskor Falcon Bayesk lättöl 
fick puttra ihop en timme.





Och den där dagen när jag stod med fläskkotletten i ena handen och en kall panna i den andra? Grillen! Det blir sämre stekyta (elgrillar är ganska svaga) men det blev gott hursomhelst.

Men jag ser fram emot den dagen jag kan börja laga mat som vanligt igen.

Inga kommentarer: