2013-04-02

Råstekt rättika med gulasch




För en tid sedan köpte jag några bitar rättika i affären, för att se vad man kan göra med dem.
Idag kom en idé. Typ "råstekt potatis" vore kanske något.

Jag hade också en idé om att jag ville ha gulasch, vilket borde passa till.
Så matplaneringen började men en runda nere på Ica. Det fanns grovhuggna fläskkotletter med ben. Sedan tidigare hade jag som sagt rättikan och dessutom en bit zucchini som borde användas.

Fläskkottletterna delades ner i grytbitar och några ben. Först fick benen ligga i pannan och brynas, sedan kom köttbitarna ner och fick brynas, de med. I en annan panna frästes ett par grockhackade lökar tillsammans med kryddorna.
Det finns några viktiga saker för en bra gulasch. Först det uppenbara, fläskkött och massor av lök. Kryddorna, förutom vitlök, är stark paprika (eller svag och en del chili), kummin och mejram. Kumminen ger någon slags vag sötma, mejram ger en obeskrivbar fyllighet. Det är mejram som är den magiska kryddan i en kreolsk gumbo.

I ytterligaren en panna fick skivor av zucchini och rättika ligga och puttra tills viss stekyta började anas.


Det blev riktigt gott, kanske var det lite tråkig yta på rättikan, jämfört med hur det hade blivit om man hade stekt potatis. En idé jag ska prova i framtiden är att pudra lite potatismjöl på skivorna innan stekningen. Då finns det lite stärkelse som kan ge en stekyta, lite spännande maillardreaktioner.

/L

Inga kommentarer: