2008-03-15

Äppelvinsäggröra


Jag har suttit och läst Heat av Bill Buford. Boken har formen av en lång krönika där han berättar hur det var att jobba hos en av New Yorks bättre kockar.


Det är en underhållande bok som jag varmt rekommenderar, efter att ha läst första halvan.

http://www.bokus.com/b/9780099464433.html


I boken berättar han om ett tips han fått om hur man gör en bra äggröra.
Knäck äggen ner i en kall panna, sätt på halv värme och rör tills äggröran är klar. Jag har testat det några gånger nu, och det verkar vara en bra tips.

Idag gjorde ett nytt test.
Jag har ett par flaskor äppelvin jag köpte 2001 av en tysk vin-bonde.
Och det visar sig att de har inte överlevt lagringen. Jaja.
Men som äppelvinäger fungerar det kanske?

Jag testade att hålla två ägg, 1 knapp dl äppelvin i den kalla pannan. (och salt och peppar.)
Sedan stod jag där och rörde medans röran blev varm och vätskan kokade bort.

Det som blev kvar blev fantastiskt gott!
Vinet lämnade en tydlig sötma och visst "vinäger-bett".
Bra helgstart med nybakt bröd.

/L

Inga kommentarer: