2008-08-21

Press-zucchini

I lådan från Årstiderna låg det med en jättefin zucchini. Som jag hade sparat föra att göra "något bra" med.
Efter ett tag slog det mig. "Pressgurka, kan man göra det på zucchini?"
Lysande! Då får jag använda min fina mandolin jag käpte i Greve di Chianti. (Hantaget är i pinje-tall.)

En zucchini, i 2mm skivor.
Jag blandade lika delar ättikssprit och socker (2 msk vardera) med 1dl vatten i en bunke. Tillsätt salt, peppar och persilja. Blanda med zucchini.
Vänta några timmar, eller kanske över natten.
Ta en macka med pastej och presszucchini på till frukost. Gott!

/L

2 kommentarer:

Unknown sa...

Exakt vad jag också tänkte! Jag ska prova nu och göra exakt som med pressgurkan och bara sleva in direkt. Kul att vi tänkte samma sak! :) MVH Linda

MVH Arne sa...

Jag fick samma tanke idag på Hemköp där zucchinin kostade 5 kr styck men gurkan var väldigt dyr